Láhev šampaňského a její etiketa

Láhev šampaňského je silnější než normální vinná láhev, aby mohla odolávat zvýšenému tlaku, který způsobuje plyn. Ze stejného důvodu je i dno láhve silně vyhloubené, protože ploché dno by tlaku nedokázalo dostatečně odolávat.

Objemy lahví

Zde uvádíme různé objemy, které lze v obchodech nalézt: osmička: 9,4 cl (vzácná)
čtvrtka: 18,75 nebo 20 cl (zpravidla letecké společnosti)
půlka: 37,5 cl
střední: 60 cl (vzácné)
láhev: 75 cl
Magnum: 1,5 l, což jsou 2 láhve
Jéroboam: 3 l, což jsou 4 láhve
Réhoboam: 4,5 l, což je 6 láhví
Metuzalém: 6 l, což je 8 láhví
Salmanazar: 9 l, což je 12 láhví
Baltazar: 12 l, což je 16 láhví
Nabukodonosor: 15 l, což je 20 láhví
Šalamoun: 18 l, což je 24 láhví
Panovník: 26,25 l, což je 35 láhví
Primas: 27 l, což je 36 láhví
Melchior: 30 l což je 40 láhví

Některá jména odpovídají formátům láhví na vína Bordeaux, ale obsah se liší. Šampaňské láhve používané pro výrobu šampaňského jsou půlka, láhev a magnum. Ostatní formáty se plní z normálních láhví, šampaňské se tudíž ve velkoobjemových lahvích nevytváří a někteří puristé budou dokonce tvrdit, že to poznají na kvalitě. Je třeba uvést, že existují výjimky, jakou je jéroboam od Veuve Clicquot, protože tato značka šampaňské vytváří i v láhvích tohoto formátu.

Za nejlepší formát pro zrání se považuje magnum. Šampaňské se v tomto formátu vyvíjí a stárne lépe.

Zátka na šampaňské

Slavná zátka ve tvaru hříbku se skládá z několika částí.
Horní část, která není s nápojem v kontaktu, tvoří korkový aglomerát, zatímco spodní část zátky, která se šampaňským v kontaktu je, vytvářejí dvě kolečka masivního korku. Tato spodní část je nalepena na základnu části horní. Zátka se v láhvi šampaňského přidržuje pomocí košíčku z železného drátku. Tento košíček se nazývá agrafa.

Etikety na šampaňském

Etiketa obsahuje jednotlivé údaje, které se týkají značky, dávkování, ročníků, původu, atd.

Uvádíme zde nejběžnější označení:

  • Značka (Veuve Clicquot, Moët & Chandon, Pommery, atd..);
  • Dávkování – množství cukru (Brut, Demi-sec, Ultra-brut, atd.);
  • Ročník (šampaňské vytvořené z vín jednoho ročníku, obecně výrobek pouze z nejlepších let);
  • Chybí uvedení ročníku (šampaňské vytvořené z vín z různých let);
  • Obec původu hroznů;
  • "Grand Cru", pokud hrozny pocházejí ze sedmnácti obcí, které jsou vedeny jako nejlepší vinice Grand Cru;
  • "Premier Cru" pokud hrozny pocházejí z jednačtyřiceti obcí zatříděných jako prvotřídní vinice Premier Cru;
  • "Blanc de Blanc" – Bílé z bílých hroznů (šampaňské vytvořené z bílých hroznů);
  • "Cuvée" (směs vín, pro jejíž výrobu bylo použito více odrůd a ročníků vinné révy obsahujících alespoň 75% bílého vína vyprodukovaného z modrých hroznů).
  • Profesionální statut výrobce označený dvěma písmeny:
    • NM : Négociant manipulant – výrobce šampaňského. Jsou to firmy, které šampaňské produkují a obchodují s ním. Většina těchto „domů“ vlastní vinice, ale kupuje i hrozny od různých jiných výrobců.
    • RM : Récoltant manipulant – výrobce pěstitel. Rozumějí se tím drobní vinaři pěstitelé, kteří obchodují se svými cuvée, vyrobenými z vlastních hroznů.
    • CM : Coopérative de manipulation – Družstvo výrobců. Jedná se o vína, vytvářená a prodávaná společenstvím výrobců.
    • RC : Récoltant coopérateur – družstvo pěstitelů. Vinař své hrozny svěří svému družstvu, aby vytvořilo víno, a pak si vyrobené láhve (nebo jejich část) převezme, aby s nimi obchodoval.
    • SR : Société de récoltants – pěstitelská společnost. Vytváří a obchoduje s vínem několika pěstitelů, kteří jsou do společnosti sdruženi.
    • ND : Négociant distributeur – zprostředkovatel distributor. Skupuje hotové láhve od ostatních operátorů a obchoduje s nimi pod svou vlastní značkou.
    • MA: Marque d´acheteur - značka nákupce. Obchodník požádal zprostředkovatele, aby láhve, které zakoupil, opatřil svou vlastní značkou.